× Kom med din mening og vær med til at skabe en dialog om løst og fast, Husk altid i en pæn ordentligt tone.

Benzin eller diesel

Mere
4 år 10 måneder siden #1 af SNIE60
Benzin eller diesel blev oprettet af SNIE60
Hej forum

Jeg har lige haft en BMW 523i E60 2007, som jeg har skilt mig af med, da jeg gerne vil avancere og have mig en F10´er.

Dog er jeg mest vild med dieselmotorer til trods for, at der står skrevet stolpe op og ned om at man skal have det rigtige kørselsmønster. Men hvad er jeres praktiske erfaring herinde vedr. dieselbiler?

Jeg køre ca. 22.000 om året og har ca. 8 km til og fra job og køre ikke lange ture, som udgangspunkt. Ud fra det kan jeg godt selv regne ud at jeg burde investere i en benziner.

Jeg er på udkig efter en F10 520D el. allerhelst en 525D, da jeg godt kan lide den 6´benede lyd. Hvis jeg skulle vælge diesel, ville en 520D være bedre end en 525D i forhold til kørselsmønstret?

Tak for svar.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 10 måneder siden #2 af BenAnd
Besvaret af BenAnd på emne Sv: Benzin eller diesel
Hej

Du giver jo sådan set selv svaret i dit indlæg , citat : "Dog er jeg mest vild med dieselmotorer" , så spørgsmålet er vel nærmest bare om det skal være en 2.0L eller 2.5L :)

Med det nævnte kørselsbehov er der jo ikke noget økonomisk incitament til diesel og det vil nok i sidste ende blive væsentlig dyrere med en diesel end et benzin valg ( ejer afgift , service ,afskrivning etc.).

Vil dog mene at "hvis" det skal være diesel , så vælg en 2.5L/R6 , når man læser op på det holder de bedre end 2.0L/R4 motorerne ( især knastkæde problemer på disse )

Bare "my 5 cent" :)

Mvh
BenAnd

Mere
4 år 10 måneder siden #3 af SNIE60
Besvaret af SNIE60 på emne Sv: Benzin eller diesel
Hej BenAnd

Tak for dit input.

Jeg er heller ikke interesseret i at gøre det økonomisk uinteressant at købe diesel såfremt det bliver "dyrere" i længden.

Beslutningen bliver truffet den dag den rigtige bil med udstyr er der.

Har du erfaringer med en F10 523i model? Der er ikke så meget forskel i ejerafgift, men den køre af gode grunde mindre på literen. Værkstedsregninger kender jeg intet til med diesel.

Mvh.

Søren

Mere
4 år 10 måneder siden #4 af MogensR
Besvaret af MogensR på emne Sv: Benzin eller diesel
Søger man bilbasen på f.eks. BMW F11 2011 og frem, så findes der 8 stk. benzin og 298 stk. diesel, så der er ikke så stort et marked for benzin versionen i DK. Det kan give en større afskrivning, når den skal sælges igen.

På samme måde er en 5ér med manuelt gear svær at sælge.

Med 22 tkm. om året ville jeg ikke være nervøs for en diesel BMW.

Har selv en 520d fra 2012 og har en kørselsbehov på ca. 10 tkm. om året.
Både olie og vand er typisk oppe på 90´C efter 4-5 km. landevej i sommerhalvåret og 8-10 km. i vinterhalvåret.

Skifter olie en gang om året, selvom intervallet hedder op til 30.000 km. / 2 år.

Har haft bilen i næsten 2 år og nu hvor bilen total har kørt 36 tkm. er forventet levetid på partikel filteret 235 tkm. når man udlæser med tester.

Mere
4 år 10 måneder siden #5 af SNIE60
Besvaret af SNIE60 på emne Sv: Benzin eller diesel
Hej Mogens

Tak for input :).

Jeg er helt med på, at der er en del flere dieselbiler på markedet end benziner. Mit køb vil så være en F10ér fra 2010/11 med ca. 100.000 +/-. Som sagt helst en 525d.

Ud fra det du skriver kan jeg godt se, at det ikke giver anledning til problemer umiddelbart og selvom der står 235tkm til næste skift af partikelfilter på din 520d og den har kørt så få km, så kan det formentligt sagtens ændre sig uden at vide det med tiden.

Men jeg er stadigvæk i tvivl for med de km "min" og med 6 ben, vil have gået så er der ikke så "langt" igen til næste skift og hvordan ser det ud når jeg køre mit kørselsmønster når den runder de km som jeg leder efter.

Mvh.

Søren

Mere
4 år 10 måneder siden #6 af hln
Besvaret af hln på emne Sv: Benzin eller diesel
Når man snakker brugt BWM er diesel eller benzin er i høj grad et spørgsmål om "smag" - og som Søren nævner et spørgsmål om hvad der er på markedet med det rigtige udstyr. Selvfølgelig har driftsøkonomien betydning, men når man snakker brugt BMW i denne prisklasse er det vel vigtigere at man har en god oplevelse i sin BMW - det handler jo om "freude am Fahren"B)

Jeg skal ikke kloge mig på driftsomkostnigerne på diesel vs. benzin og tror i øvrigt at der er mange andre parametre der har indflydelse på det. Jeg kører selv diesel (E61 LCI 520d) og er glad for det.

Jeg ved godt at der bliver skrevet meget om specielt dieselpartikel filtre og at de er dyre at skifte. Jeg tjekkede lige reservedelsprisen på dieselpartikelfiltre til en E61 LCI og det koster hhv. ca. 6000 og ca. 10000 til 520d og 525d. Hvis det er prisen plus montering der skal betales efter 200tkm er det nok ikke det der skal ende med at være afgørende for valg af bil;) Jeg kunne ikke lige finde prisen for en F10'er, men det bør vel ikke ligge langt derfra. Der findes i øvrigt også en ældre opslag om emnet dieselpartikelfilter herinde.

Jeg tror som Mogens at lidt hyppigere olieskift end foreskrevet ved få km om året er godt givet ud - og så er valg af bil et spørgsmål om en god mavefornemmelse.

/Henrik

Tid til at oprette siden: 0.211 sekunder

Nyhedsbrev

BMW Softwareopdatering