× Kom med din mening og vær med til at skabe en dialog om løst og fast, Husk altid i en pæn ordentligt tone.

Sv: Skift af olie i gearkassen.

Mere
4 år 9 måneder siden - 4 år 5 måneder siden #1 af kenn
BMW Skift af olie i Automatgearkassen.

Som alle BMW ejere ved har BMW i rigtig mange år påstået at den olie der er påfyldt deres automat gearkasser er livstidsolie. Men der er efterhånden rigtig mange uheldige BMW ejere der har, måtte lægge rigtigt mange penge på en ny gearkasse. For selvfølgelig holder olie der bliver koldt og varmt ikke evigt. Man kan selvfølgelig mene at når den bliver skiftet til en ny gearkasse, så har den holdt gearkassen levetid. Nuvel men hvorfor ikke undgå at gearkassen går i stykker på grund af manglende vedligeholdelse. Det satte jeg mig for at gøre ved min BMW’s 535D gearkasse. Heldigvigt for os BMW ejere herinde så har vi en bruger der har et mekanisk værksted. Så det har jeg selvfølgelig brugt til skift af olie og filter på min automat gearkasse.

Denne tur over vandet var planlagt så den lå i midten af min ferie. Skulle videre på en mini cykelferie på Mols så derfor er bilen pakket med et nyt gearkassefilter og min cykel.

Som altid kører jeg hjemmefra i rigtig god tid. Navigationen viste mig lidt en omvej men til gengæld var den en rigtig smuk og hyggelig tur.

Lige for enden af skoven ligger Rubens værksted. Vester Nebel autoservice. Da det er der mit olieskift på gearkassen skal ske, er jeg som det ses ankommet.

Rubens værksted er faktisk større end jeg havde regnet med, og så slog det mig at det var en fornøjelse at se hvor rent og pænt der så ud.

Jeg var ankommet i rigtig god tid så jeg benyttede chancen for at kikke mig lidt rundt på pladsen. Hvor fedt må det lige være at have sin helt egen vaskehal. Meget så det har Ruben selvfølgelig. Spøg til side, det er smart for har kunder et problem med bilen er det nærliggende at spørge på værkstedet der ligger lige ved siden af.

Efter at have fået en fin velkomst kom bilen ind på liften. Skulle jeg finde på noget der helt klart mangler er det kaffen. Man kan ikke starte dagen rigtigt uden at få kaffe masser af kaffe. Så husk at have kaffe med hjemmefra. :P

Jeg har selvfølgelig også anskaffet mig et helt nyt oliefilter til gearkassen. Dette er faktisk hele bund karet på selve gearkassen. Som det kan ses på billedet er der monteret 2 runde magneter der suger eventuelle metalspåner fra gearkassen til sig.

Så er bilen tømt for de ting der skal bruges til olieskiftet på gearkassen. Nu har jeg været meget i tvivl om det skulle skiftes helt eller blot skylles igennem. Derfor havde jeg selv indkøbt gearkasse filter og havde det med. Men der er flere forskellige så skal du også have skiftet olie på gearkassen så er det en del af tilbuddet på skift af olie i gearkassen hos Ruben.

Jeg har altid selv holdt meget af at være lidt med når min BMW hejses op så man har mulighed for at kikke med og se hvordan den ser ud nede i bunden. Dette er ikke en mulighed der byder sig hverdag så når chancen byder plejer jeg at takke ja tak.

Det er altid spændende at se om der ligger olie eller andet der kan være galt med bilen inde under de beklædninger der er monteret i bunden af bilen.

Som det kan ses på billedet er det vildt at en BMW som er fra 2005 kan se så ny og velholdt ud i bunden af bilen. Flere steder ser den ud som ny fordi man har beskyttet bunden med disse smarte plast inddækninger. Den sorte ramme vi har i midten af billedet er bunden på gearkassen altså gearkasse filteret.

Sådan nogle udstødningsrør på en BMW 535D er ligeså tykke som nedløbsrør på et hus. Det er vildt at se de har siddet der i 10 år og ser stadigvæk ud som om de har siddet der et par måneder. Det eneste der ser rustent ud er klumpen på bagtøjet. Den er så massiv at den ikke bliver et problem så længe bilen holder.

Alt imens jeg går rundt og tjekker og kikker på min bil, har Ruben forberedt det der er grunden til at jeg er kommet nemlig olieskift på gearkassen.

Man starter med at tage en olieprøve og som det ses er den gamle olie i gearkassen helt sort. Senere vil du se en tydelig forskel på ny og gammel olie fra gearkassen.

Jeg går stadigvæk rundt og tager billeder af min bil, og undrer mig over at der ikke flere dele der bærer præg af at have siddet på bilen i snart 10 år. BMW er en imponerende kvalitets bil. Så man får altså mere for den dyrere pris på bilen.

På det gamle gearkassefilter står der tydeligt at der er påfyldt livstidsolie og så beskriver de hvilke temperaturer man skal efterfylde olie ved. Og så hvilken olie man skal benytte. Man fristes næsten til at skrive er moral godt er dobbeltmoral dobbelt så godt.

Ruben har nu koblet sin gearkasse olieskift maskine på bilen. Det kræver nogle slanger og så en del indstillinger på maskinen. Du læste rigtigt man bruger en speciel maskine til at skifte olien komplet på en gearkasse. Dunken som sidder bag på maskinen er den der indeholder den nye friske gearkasse olie.

Man skal have presset den gamle gearkasse olie ud af gearkassen og til det formål skal man bruges et vist tryk. Det tryk kan man holde øje med på et manometer der sidder på maskinen også.

Her kan man så se den olie der cirkulere rundt i gearkassen nu. Det ses på de 2 glas der sidder i fronten på maskinen til gearkasse olieskift. Det er en smart måde at holde øje med hvornår olien er skiftet i gearkassen.

Der er også et display på maskinen der fortæller hvor mange liter gearkasse olie der er påfyldt og skiftet. Der kan man så høre på erfaringen hos Ruben at det kræver cirka så og så mange liter gearolie inden man er i mål.

Her er slangerne fra maskinen så monteret på gearkassen. Da man skifter alt olie på gearkassen har man en indgang som sender den friske gearolie ind i oliekøleren og ud i overløbet på gearkassen.

Her er bundkaret altså oliefilteret afmonteret. Det du ser her på billedet er den såkaldte Migatronic. Det ser vildt og ikke mindst meget dyrt ud, så fint at gearkassen får nyt frisk oliefilter og olie påfyldt.

Når man kikker ind i selve gearkassen, eller det man kan se med bundkaret afmonteret, ser det ud som nyt.

Her ses det gamle oliefilter, Det er ikke så nemt at se men det er fyldt med en fed hinde som dækker hele bunden af gearkassefilteret.

Her ses den nævnte hinde af slam på et stykke papir som ganske let har rørt indersiden af det gamle gearkassefiler. Der er ingen tvivl om at det er en selvfølgelighed at få det skiftet samtidigt med nyt frisk gearkasse olie.

Man starter med at skylle den gamle gearkasseolie ved at køre nye frisk olie igennem gearkassen. Her ses den mørke olie som vælter ud af gearkassen. Det sker som det ses uden at det nye gearkassefilter er monteret. Tro mig denne del stinker ganske enkelt helt sindssygt grimt. Den gamle olie lugter brændt indeklemt og ja faktisk vil jeg ikke beskrive hvordan det stinker her.

Olien der løber ud af gearkassen uden bundfilter løber ned i en kasse der står på gulvet under gearkassen.

Så er der som det ses kommet helt rent gearkasseolie i røret på maskinen. Det er fordi man startede med at skylle gearkassen uden filteret monteret.

Her er det tydeligt at se forskelen på den nye friske gearkasseolie der påfyldes gearkassen og så den gamle der tappes af.

Olien som løber ud af gearkassen bliver renere og renere og dermed lysere og lysere. Det siger næsten sig selv at dette olieskift i gearkassen kræver en del frisk og ny olie.

Så er alt den gamle gearkasse olie næsten udskiftet. Så mangler der kun at det sidste olie drypper af.

Så er der ikke meget af den gamle gearkasse olie tilbage i gearkassen. Nu skal vi snart have monteret det nye bundkar som samtidigt er oliefilter.

Inden bundkaret monteres på gearkassen, bliver de sidste rester af gammel gearkasse olie tørret af, så er man sikker på at der ikke sidder noget snavs i gearkassen bagefter.

Som vist tidligere kræver det også et nyt bundkar hvor filteret sidder monteret i. Så nu skal vi have gjort gearkassen klar til at få monteret det nye filter.

Som Ruben fortalte var det vigtigt at man brugte den fornødne tid på at få gjort rent i bunden af gearkassen, for det ville være surt at skulle lave det om. Fordi bundkaret ikke var tæt bagefter.

Så er alle falser og kanter rengjort på gearkassen. Så er det ved at være tid til at få monteret det nye gearkassefilter på gearkassen igen.

Så er Ruben i gang med at efterspænde det nye filter. Det er også noget man skal vide hvordan man gør. For det skulle gerne være tæt og blive ved med at være tæt bagefter.

Koncentration er en god ting at holde sig for øje her. Der er rigtigt mange skruer der skal monteret på sådan et gearkassefilter igen.

Grundighed er også en meget god beskrivelse her. Det er altid en fornøjelse at se folk arbejder som man selv ville have løst en given opgave.

Bilen startes op og så kører olie rundt i gearkassen. Under denne proces kan man følge hvor meget nyt og gammelt olie der løber rundt i systemet.

Det er nu meget sjovt at se hvor meget der kommer på af ny gearkasseolie. Her er der kommet 6,4 liter på.

Så er der kommet 14,8 liter nyt frisk gearkasse olie på bilen. Det kræver omkring 20 liter gearolie at få lavet sådan et komplet skift at gearkasse olie og nyt filter.

Når man tester om der er kommet nok olie på skal man have bilen startet igen og være sikker på at olien i gearkassen når en bestemt temperatur. Så kan man også være sikker på at der er kommet den rette mængde gearkasse olie på igen.

Så starter man med at holde øje med de glas der sidder foran på maskinen. Som det ses er den gamle gearkasse olie rimelig sort.

Efterhånden som der køres ny olie ind i gearkassen bliver den gamle olie lysere og lysere. Man kan ikke helt regne med antal liter af olie der har været skiftet, man kan se det ved at den olie der kommer ud bliver renere og renere.

Nu er displayet ikke så spændende mere, for nu holder man øje med de glas der viser hvordan olien ser ud.

Inden man skruer bundpladerne på bilen igen, renser man det nye bundkar helt. Det gøres ved at der sprøjtes rensevæske på som det ses på billedet her.

Her er der så taget en af gearkasse olien da vi startede og her efter den er skiftet. Den gamle gearkasseolie er helt sort hvor den nye ser frisk og klar ud.

Der var stemplet dato i det gamle udskiftede gearkasse filter og som det ses er det fra 2005 så det har aldrig været skiftet før.

Bilen har nu hængt på liften og er blevet driftsvarm. Så tjekker man om den nye gearkassefilter er tæt inden man samler bilen op.

Når man montere bundpladerne på igen lukker man gearkassen inde, så det er vigtigt at man er sikker på at det er blevet tæt.

Så er bilen klar til at komme ud på en prøvetur. Det bliver spændende at mærke hvordan den skifter gear nu, med frisk og ny olie i gearkassen.

Bilen har her været ude og køre en god testtur. Det var nu hyggeligt at se Rubens Hood samtidigt med at man nu kunne mærke at bilen glider blødt og behagligt igennem gearene.

Bilen kommer ud på en testtur og så kikker man ind på oliefilteret for at være sikker på at det holder tæt.

Det er en super god ting at man nu ved at det nye gearkassefilter er tæt. Ikke bare på formodning med ved et tjek.

Så er bilen klar til komme ned af liften. Hele projektet med at få skiftet olie og filter på gearkassen har taget omkring 4 timer.

Bilen har kørt 178 427 km. Så det må skrives at det var på tide at den fik skiftet olie og filter på gearkassen. Jeg har nu fået et blødere og finere gearskifte, samtidigt er det en fornøjelse at vide at jeg har gjort hvad der er muligt for at passe på min automatgearkasse.

Har du også fået lyst til at få skiftet din olie og filter på gearkassen? Så giv Ruben et kald på telefonen, for et tilbud på udskiftning af olie og filter i din gearkasse.

Dele af denne besked er skjult for gæster. Log på eller registrér for at se det.

Tak for godt arbejde og nogle hyggelige timer i det Jyske. :)
[/b]

En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW I3 Rex 2014 BMW i3 Bev 2015
Sidste redigering: 4 år 5 måneder siden ved kenn.
Følgende bruger(e) sagde tak: Morten, Kap

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 9 måneder siden #2 af Kap
Besvaret af Kap på emne Sv: Skift af olie i gearkassen.
hey kenn & ruben..

flot indlæg og rigtig godt arbejde ser virkerligt, ud som noget alle kunne bruge:-)

kap
Følgende bruger(e) sagde tak: kenn

Mere
4 år 9 måneder siden #3 af BenAnd
Hej Kenn

Ja et værksted der går op i at levere en professionel og god service ( ligesom dig selv ) er altid en fornøjelse at besøge :)

Som du også nævner har Ruben et rigtigt flot/godt værksted , samt nogle meget flinke/behagelige og ikke mindst kompetente medarbejdere der alle ligesom ham selv yder en god service.

At Ruben så brænder for BMW og ligesom dig selv bruger rigtig mange timer på at dygtiggøre sig for at vide "endnu" mere er en stor fordel for de kunder der måtte komme med fejl på deres kære BMW ud over det sædvanlige.

Rigtig flot beskrivelse med alle de billeder "keep up the good Work" Kenn :)

Mvh
BenAnd
Følgende bruger(e) sagde tak: kenn, Kap

Mere
4 år 9 måneder siden #4 af hln
Besvaret af hln på emne Sv: Skift af olie i gearkassen.
Fedt indlæg med gode billeder. Jeg var selv en tur forbi Ruben hvor min BMW fik samme behandling - det kan varmt anbefales. Når man står med de 2 "før og efter" glas bagefter skal man heller ikke være ekspert for at se at det vel kun kan være en god investering.

Mere
1 uge 5 dage siden #5 af bsm
Besvaret af bsm på emne Sv: Skift af olie i gearkassen.
Hvad har det ca. kostet jer med sådan en skylning?

Mere
1 uge 1 dag siden #6 af kenn
Besvaret af kenn på emne Sv: Skift af olie i gearkassen.
Idag er der rigtig mange priser på at få skyllet en gearkasse. Bare sørg for at det filter og olie der bruges opfylder BMWs forskrifter.

Så ring rundt og hør hvad de forlanger for at lave det. Men du skal nok regne med at en seriøs virksomhed tager omkring kr. 6000 Det kræver en stor mængde olie at få det gjort rigtigt.

En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW I3 Rex 2014 BMW i3 Bev 2015

Tid til at oprette siden: 1.845 sekunder

Nyhedsbrev

BMW Softwareopdatering