Eftermontering af BMW F11 LED Adaptive Forlygter.

Mere
3 uger 1 dag siden #1 af kenn
Eftermontering af BMW F11 LED Adaptive Forlygter.

Har man prøvet at køre i en BMW med adaptive LED forlygter så kommer alt andet lys på en bil til at virke som man lyser med en lygte der er ved at løbe tør for strøm. Jeg vil gå så langt til at skrive at der er dobbelt så stor forskel på lyset som da vi kørte med Halogen lygter og så fik Xenon på bilen. Derfor var de adaptive LED forlygter noget jeg gerne ville prøve at eftermontere på vores egne BMW F11. Det projekt eftermontering af BMW adaptive LED forlygter kan du så se i dette indlæg.

Denne stakkels BMW F10 som er en af de utalige tyveriskader vi har repareret på værkstedet, havde også disse BMW adaptive LED forlygter. Da man havde tømt bilen for navigationssystem havde man ved samme lejlighed taget bilens adaptive LED forlygter. Så da den skulle testet efterfølgende, var det der, der gik et lys op. De LED Adaptive Forlygter. må vi simpelthen også have eftermonteret på vores BMW F11

Da det stadigvæk er helligdom her på værkstedet at man altid skal kunne gå tilbage til udgangspunktet. Så bliver der monteret komplet nyt ledningsnet til disse adaptive LED forlygter. Det betyder at ledningsnettet til de Xenon lygter der er på bilen bliver der.

Da der ikke er ret meget af de ledningsnet der sidder monteret i bilen til forlygterne der kan bruges, så er der en del ledninger der skal laves helt nyt ledningsnet til. Det er dem der er ved at blive trukket rundt i bilen her.

Jeg har indkøbt et sæt brugte originale BMW adaptive LED forlygter hos en ophugger, der kunne give mig garanti for at de ikke er stjålet og så garanti for at de virker. Her kan man se forskellen på en BMW Xenon og LED forlygte.

Jeg synes de LED forlygter er vildt flotte, det er vildt så matte de Xenonlygter der sidder på bilen nu, ser ud i forhold til de brugte adaptive LED forlygter.

I disse coronavirus tider er der monteret håndssprit holdere flere steder på værkstedet, og som det ses også udenfor værkstedet. Det er altså bare noget man skal tage endog meget seriøst. Tænk hvis man render rundt som smittebærer, eller selv bliver smittet. Bare tanken er slem. Det var lige en afstikker.

Der skal trækkes strøm nede fra den bagerste sikringsboks, så for at man kan se efterfølgende hvilken sikring der er til hvad, så laves det fuldstændig som BMW laver det på fabrikken.

Alle tilslutninger der er Can eller Bus signaler de bliver snoet. Så undgår man at der kan komme inferens (Støj som forstyrrer signalerne) så derfor er det vigtigt at bruge tiden på at få dem snoet.

Så er der lavet 2 nye komplette ledningsnet til disse adaptive LED forlygter. Da jeg har nogle flere ting jeg skal have lavet på bilen, så venter jeg med at skifte forlygter og kode bilen. Der er selvfølgelig lavet test, så jeg er sikker på at de nye lygtemoduler melder sig. (kan ses) da denne BMW F11 er fra 2012 / 07 så skal jeg lige være sikker på at det er de rigtige moduler der sidder i bilen, inden den kodes til nye LED forlygter.

Når disse ledningsnet sidder monteret i bilen efterfølgende, så er det umuligt at se at de er lavet efterfølgende. Der er som altid brugt BMW’s originale tape. Så ved man at ledningerne er rigtigt beskyttet.

Der er selvfølgelig også monteret helt nye stik, så det eneste der mangler nu er at lygterne bliver monteret og bilen så bliver kodet efterfølgende.

Her er den ene adaptiv LED forlygte monteret på bilen. Som det ses så er bilens Xenonlygter tændt. Hvis der er forbindelse til de nye lygter, så skal bilen melde fejl.

Den førnævnte fejl kommer så her på bilen skærm. Der kan man se at der er fejl på bilens lyssystem. Den efterfølgende test, fortale så at de nye adaptive LED forlygter skulle fjernes. Man kan selvfølgelig heller ikke køre med både Xenon og LED forlygter på bilen samtidigt.

Mere når de nye adaptive LED forlygter er monteret og sidder på bilen.

Dog skal man være opmærksom på at denne BMW adaptive LED forlygte eftermontering ikke er en billig opgradering. Skulle man købe disse adaptive LED forlygter som nye, så koster de omkring 55 000 kr. BMW er så smarte at man kan købe en ny LED lygte for 17 500 kr. stykket. De er så tomme så efterfølgende skal man købe alle LED pærer og moduler.

En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW I3 Rex 2014 BMW i3 Bev 2015
Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 uge 1 dag siden #2 af kenn
Sådan en eftermonterings løsning af BMW adaptive LED forlygter der ikke burde kunne lade sig gøre at eftermontere på en BMW F11 Pre Lci, den trækker lidt tænder ud, da man ikke rigtig kan slippe den. Derfor blev bilen taget ind på værkstedet, når der var tid til det. De diagrammer der findes hos BMW omfatter ikke denne BMW F11 model, så der må man prøve sig frem. Så det der ses og forsættes her, det tog 4 dage at nå i mål med.

Så kom der sørme lys i de nye LED lygter. Da disse lygter taler med en masse moduler i bilen, blandt andet bilens ratstamme, så er der mange bussystemer der skal tale sammen.

Selv når bilen står på værkstedet, og der er tændt lys er det nemt at se at der er kommet meget mere lys på disse LED lygter end der er på de Xenon forlygter vi har afmonteret.

Når man drejer på rattet så sidder der nogle side LED lys som tænder op. Så får man oplyst den side man drejer til. Da lygterne sidder højre, så virker de meget mere brugbare end tågelygter der normalt tænder op som drejelys.

Her er lyset slukket på værkstedet. Der kan man rigtigt se hvor klart og hvidt lys en LED forlygte giver i forhold til Xenon.

Jeg synes personligt at det er en super flot LED forlygte i forhold til de Xenonlygter der sad på bilen. Dette er selvfølgelig kun en biting, da det drejer som om at kunne se bedre på en mørk vej.

Så er det lykkes af få de Xenonforlygter bilen var leveret med fra BMW fabrikken, udskiftet med de langt bedre LED forlygter. Det er da et smukt og frisk bytte.

Når alt dette er skrevet så er der flere inklusiv mig selv som synes at det er svært at se på vejen når det er blevet mørkt. Så har man prøvet at køre med BMW’s Adaptive LED forlygter, så er beslutningen taget. De er ganske enkelt geniale til kørsel i mørke. Den adaptive funktion i lygterne er langt hurtigere til at reagere når man drejer på rattet end de er på et sæt Xenonforlygter. Så det er et rigtigt godt bytte.

Så når nogen påstår at det ikke kan lade sig gøre at eftermontere originale BMW Adaptive LED forlygter på en Pre Lci model 2012 så ved du nu at det er muligt. Så er der kun tilbage at ønske at disse Adaptive LED forlygter bliver standard på kommende BMW modeller.

En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW I3 Rex 2014 BMW i3 Bev 2015
Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Tid til at oprette siden: 1.357 sekunder

Nyhedsbrev

BMW Softwareopdatering