BMW i3 Ny sædemåtte og nyt sædebetræk.

Mere
11 måneder 2 uger siden #1 af kenn
BMW i3 Ny sædemåtte og nyt sædebetræk.

Denne BMW i3 kunde havde fået besked på at sin kone at den sædebunder der sad i deres BMW i3 ville hun gerne have skiftet. Så derfor var der købt en ny bund af skumgummi og et nyt sæde hjem til projektet. Normalt ville jeg have kørt sædet til en saddelmager. Da de var lukket ned, blev det til at det blev lavet her på værkstedet.

Det er ligetil at afmontere et forsæde i en BMW i3 det eneste man skal være klar over er at der kommer en airbagfejl når stikkene afmonteres. Det er lidt mere besværligt at få sædet ud af bilen, indtil man åbner de bagerste døre.

Der er en del ledninger der skal snores ud af sædebunden inden man kan afmontere sædet. For de ledninger skal siddes gemt og beskyttet når man lægger ryggen ned på sædet.

Jeg var overbevist om at det skulle skiftes fordi sædevarmen ikke virkede, men det var kun på grund at det kosmetiske der skulle noget nyt til.

Den nemmeste måde at sidde med et sæde er at lave det på gulvet, for så kan man vende og dreje det uden at passe på det vælter ned fra et bord. Der er ret mange stik og ledninger der skal afmonteres.

Kunden synes at jeg burde være med på billedet, for så kunne man se at det var noget jeg havde lavet. Det er tåbeligt at man skal splitte det gamle sæde ad, for man skal afmontere nogle tynde metalbøjler der ikke følger med på den nye sædebund.

Når først man har luret fidusen i at få nye sædeklips monteret så er det faktisk et rimeligt hyggeligt arbejde at lave. Man skal bare huske at lave det i den rigtige rækkefølge.

Man bliver lidt bekymret for om man nu kan få sædestoffet til at sidde pænt uden at krølle. Her er der monteret de klips der holder sædemidten på plads. Der er det næsten uden folder.

Sådan en ny skumgummi bund den skal der rykkes og arbejdes med for at få sædestoffet til at sidde pænt. Denne del var faktisk ikke nem og tog en del tid.

Dette er værktøjet det kræver at montere et nyt sædebetræk på det skumgummi som sidder inde i sædet. Det er en speciel tang til at sætte klamper fast med.

Så er sædet samlet igen, de sidste folder de retter sig, når sædet har siddet lidt i bilen. De er kommet da sædestoffet er pakket ned på fabrikken.

Her er sædet så monteret i bilen igen. Efter kan har siddet i sædet så er de fleste folder forsvundet. Nu er det svært at se at vi har skiftet det, det ligner noget der altid har siddet i bilen.

Når man nu kikker på forsædet så kan man godt se at ryggen er begyndt at se lidt slidt ud. Der var også komme de klassiske slidmærker på kanten af rygpuden. Så det bliver nok det næste der skal skiftes på bilen.

Kikker man på billede 3 så kan man se de varmetråde der ligger i skummet som er sædevarmen. Det er dem man knækker når man lægger et knæ ned i sædet. Så det er samme omgang man skal ud i, når ens sædevarme ikke virker mere. Det er ikke kun på en BMW i3 men på alle BMW-modeller.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.498 sekunder

Nyhedsbrev

BMW Softwareopdatering