BMW F32 Fuld elektrisk anhængertræk.

Mere
5 måneder 1 uge siden - 5 måneder 1 uge siden #1 af kenn
BMW F32 Fuld elektrisk anhængertræk.

Der er meget få ting eller oplevelser her i livet der i den grad kan få et smil frem, uanset hvor mange gange man oplever det samme igen og igen. En af de ting er at se sit elektriske anhængertræk komme frem bag på bilen bare ved hjælp af et tryk på en knap. Når man så er færdig med at bruge det trykker man blot på knappen igen, og så kører anhængertrækket ind og væk igen. Det kan denne BMW-kunde også opleve nu. Du kan så følge monteringen her og se hvordan det virker i praksis.




Denne BMW-ejer havde fået chippet sin BMW så inden vi starter på dette projekt skal vi have kodet bilen med udstyrskoden til elektrisk anhængertræk. Eller ville BMW’s originale software slette motorstyringens chip.



Nu er bilen kodet og der er så samtidigt kørt en test på bilen. Vi skal nemlig være sikre på at et eventuelt autoriseret BMW-værksted skal kunne kode og opdatere bilen senere, såfremt dette skulle være nødvendigt. Nu kan vi så begynde at skille bilen ad.



Efterhånden har vi eftermonteret en del af disse elektriske anhængertræk på forskellige BMW-modeller, så efterhånden ved man hvordan man skal skille bagenden ad på en BMW.



Det er super vigtigt at man afmontere sådan en bagkofanger i en bestemt rækkefølge, da man skal være meget påpasselig med at ingen klips knækker, for så er det svært at få bagkofangeren til at sidde rigtigt og pænt bagefter.



Her ses det originale BMW elektriske anhængertræk om er købt hjem til bilen. Der mangler nogle flere dele men mere om det senere.



Så er alle skruer og klips løsnet på bilen og så er vi ved at være klar til at afmontere bagkofangeren på bilen.



Så er bagkofangeren afmonteret. Den sikkerheds vange der sidder bag kofangeren skal vi have udskiftet med det elektriske anhængertræk. Den sidder på bilen for at tage fra ved en eventuel påkørsel bag på bilen.



Når man montere et elektriske anhængertræk så skal der selvfølgelig også trækkes strøm ud til dette. Det kræver så som det ses på billedet en ny sikringsboks også.



Når man har afmonteret bagkofangeren på bilen så ser den ret skrøbelig ud, så den sikkerheds vange der sidder bag på bilen er den der sørger for at skaden begrænses.



Så skal vi have udskiftet bilens sikringsboks. Det skyldes at der mangler nogle relæer til at styre det elektriske anhængertræk. Tåbeligt da der er en boks til at styre dette separat også.



Nu skulle man tro at når man bestilte sådan et elektriske anhængertræk til en BMW så kunne man bare udskifte bilens sikringsboks. Det kan man så også men man skal overflytte en masse sikringer. Det burde der sidde i den nye sikringsboks, fordi El sættet er bestilt til bilen på stelnummeret.



Så er den nye sikringsboks klar til at blive monteret i bilen igen. Det er tåbeligt at man for at spare nogle få kroner er nød til at udskifte den gamle, fordi man ikke har monteret 2 små relæer fra BMW fabrikken. Det er ressourcespild.



Så skal vi have trukket de ledninger ud af bilen, som giver strøm til motoren der styrer det elektriske anhængertræk og så selvfølgelig til lys på det man nu vælger at koble på anhængertrækket.



Her er der lavet hul i bilens karrosseri og så er der monteret en gummitylle så ledningerne ikke bliver beskadiget af tidens tand.



For at være sikker på at der ikke er noget der ruster eller at der skulle være mulighed for at der kan trænge vand ind i bilen efterfølgende, så er det lagt et lag speciel voks omkring det sted vi har ført ledningsnettet ind igennem. Så er vi sikre på at der aldrig sker noget.



Når nu bilen er ved at være samlet igen, så er det svært at vise hvordan man har gjort, derfor er det som altid en rigtig god ide at kunne bevise overfor kunden at det er sådan her det er gjort. Det viser billedet med alt tydelighed.



Så er sikringsboksen monteret igen, og de ledninger der kommer fra det elektriske anhængertræk er monteret også. Det er nemlig vigtigt at de sikringer det bruges på det elektriske anhængertræk også sidder så man kan se hvor, i bilens instruktionsbog. Hvis der nu skulle springe en sikring.



Da dette er et originalt fuldt elektrisk anhængertræk så kører det selvfølgelig med over bilens Can bus system. Så der skal monteres nogle flere ledninger for at det kommer til at virke.



Nu sidder anhængertrækket monteret på bilen, og så kommer der et problem. Det varmeskjold man lige kan ane nederst mod gulvet passer ikke nu. Da trækket fylder mere end den vange vi har afmonteret for at få plads til det elektriske anhængertræk.



Som det kan ses så sidder der en gummi muffe som gemmer på motoren til det elektriske anhængertræk og den skal vi passe på ikke bliver for varme af den bagerste udstødningspotte. Sker dette vil den smelte og så er det et spørgsmål om tid før trækket holder op med at virke.



Vi skal også have monteret den knap der styrer det elektriske anhængertræk når det skal køre ind og ud. Den har man i dag valgt hos BMW og placere langt smartere end tidligere. Der skulle man nemlig åbne en sideklap for at komme til den. Det var nemlig ikke nemt med et fuldt bagagerum klar til ferie.



Der sidder knappen så monteret idag. Det er en super nem og smart placering. For nu skal man blot åbne bilens bagklap så sidder den øverst oppe i højre side.



Der skulle selvfølgelig et nyt varmeskjold til at sikre at der ikke kunne ske noget med den gummi muffe som sidder på trækket. Den kan så ses her.



Der manglede lidt flere dele for at vi kunne komme helt i mål med monteringen af det elektriske anhængertræk. Så vi måtte desværre vente en dag med at kunne lave monteringen færdig.



Denne styreboks er dog det mest tåbelige der manglede. Når man bestiller et el sæt til en BMW så leveres det uden disse styremoduler. Nu er det ikke sådan at man kan bruge det elektriske anhængertræk uden. Så det er ganske uklogt at det ikke bare ligger med i El sættet.



Når alt er monteret på bilen, så er der intet der virker. For at komme videre skal man have det nye modul kodet og frigivet. Når det er sket kommer der lys i den grønne lampe i knappen som vi monterede tidligere. Det er der så kommet her.



Når man så trykker på knappen så starter der en rumlen. Og langsomt men sikkert begynder man at kunne se en trækkrog komme frem under bilen.



Der er ingen tvivl om at smilet kommer her, for det er ganske enkelt en genial opfindelse sådan et elektrisk anhængertræk, det ved man hvis man har et selv med en aftagelig krog.



Så er trækket kørt helt ud og har låst sig. Så nu er det klar til at køre med anhænger eller en campingvogn. Bare det at skal køre med et cykelstativ er blevet en fornøjelse, for nu er man fri for at banke benet ind i en fastmonteret krog bag på bilen. For nu kommer krogen først ud når den skal bruges.

Endnu en smilende kunde kørte fra værkstedet med sit nye elektriske anhængertræk. For at man kan se hvor smart det er, kan man på denne video nedenfor se hvordan det virker inden bag kofangeren er monteret på bilen igen.




En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW I3 Rex 2014 BMW i3 Bev 2015
Bilag:
Sidste redigering: 5 måneder 1 uge siden ved kenn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 2.761 sekunder

Nyhedsbrev

BMW Softwareopdatering