× I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.

Kører du i en Elbil idag. ? Så meld dig til, og lad os andre høre om dine erfaringer også.

Opladning BMW i3

Mere
5 år 4 måneder siden - 5 år 4 måneder siden #1 af kenn
Opladning BMW i3 blev oprettet af kenn
Opladning BMW i3

Når beslutningen er truffet omkring valget på en Elbil er der en vigtig detalje som man forsøger at få styr på. Nemlig opladningen af bilen. Der er ikke rigtigt beskrevet så meget om dette emne på en BMW i3. Men nu har jeg prøvet det et par gange og det er slet ikke noget man skal se som et problem. Dette indlæg viser og forklare hvor simpelt det i grunden er på en BMW i3




Her har ladestikket været sat til over natten. De vil sige at da bilen er kørt ind på værkstedet har jeg sat ladestikket i bilen. Når jeg så låser bilen sætter stikket sig fast i tilslutningen, Det betyder at man ikke kan fjerne stikket når bilen er låst. Stikket løsner sig sammen med bilens fjernbetjening når dørene låses op. Den grønne farve omkring laderummet fortæller at bilen er fuldt opladet.



På bilens ladedæksel. (tankdæksel) er der en tabel med farver der fortæller hvor meget der skal lades på bilen. Der kan man så med tiden få en erfaring for hvor langt tid det tager i forhold til hvilken farve man starter sin opladning med.



Når man skal sætte stikket i bilen svarer det til at sætte et stik i en stikkontakt inde i huset. Så der er ikke tale om at man skal være uddannet ingeniør, for at lade bilen op. Her er det en fornøjelse at man ikke stinker af Benzin eller Diesel for at fylde sin bil.



Når man køber sin BMW i3 følger der en standard lader med bilen. Det er den der er sat til bilen her. Man har mulighed for at sætte inde i bilen hvor kraftigt man ønsker bilen til at lade op igen. Det er smart hvis man er kørt på besøg hos et vennepar og skal låne strøm i deres garage. Så springer man ikke sikringerne. Her er bilen sat til en 16 amp. Tilslutning så der kan den bare tage.
Inden længe tilsluttes den store originale BMW væglader som kan lade med 35 amp. Så går det hurtigere endnu. Men mere om den lader senere.




Jeg havde besluttet mig for inden jeg havde bilen at jeg ville få monteret en original BMW væglader hjemme også. Men denne lille såkaldte mormor lader (Type2) klarer opgaven overraskende godt. Så den kan man sagens klare opladningen med til daglig.



Så rent og nemt er det til dagligt at køre i en BMW i3. Uden at skal lyde som en hippie eller en miljø freak. Det er nemt og lige til at gå til.



Her har bilen været ud at køre omkring 60 km. og så kommer den tilbage på værkstedet og så lyser den Blå. Man kan følge opladningen og bilens tilstand på en apps man har på sin telefon. Der kan man også styre bilens varmepumpe (Hvis monteret i bilen) til at have batterier og kabine opvarmet til man skal ud at køre i bilen.



Man kan løbende se hvor mange kilometer der er tilbage inden man skal lade på bilen igen. Her er bilen stadigvæk tilsluttet laderen. Men det betyder meget hvordan ens kørestil er, vi regner med at bilen kører omkring 80 km. På en opladning her i denne kulde.



Man skal ikke være nervøs for at man kommer til at køre længere end der er strøm på bilen. Alle skærme kommer op med forslag til nogle ladere i nærheden hvis man skulle fare vild. Så ro på og nyd stilheden. Det er ganske enkelt en fantastisk bil sådan en BMW i3



Når alt er skrevet og lovprist kan man godt komme ud for at der er et eller andet der svigter. Man kan ringe efter hjælp ved at trykke på en knap i bilen. Men som altid er det godt at være forberedt så vi har tilmeldt os de 2 selskaber der tilbyder opladning rundt omkring på gader og stræder. Så kan man altid lige køre hen til en lader og få ladet bilen op med strøm.

Her kan du se den proffesionelle BMW væglader vi har monteret på værkstedet. .
Sidste redigering: 5 år 4 måneder siden ved kenn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 3 måneder siden - 5 år 3 måneder siden #2 af kenn
Besvaret af kenn på emne Sv: Opladning BMW i3
Nu skulle vi så teste den nye installation af strøm til den originale BMW væglader. På standard lader som er den der følger med bilen kunne den trække 2.1 kW. På en 13 amp. Sikring. Der er så trukket kabel til væglader der giver 32 amp. Så nu skulle vi se hvad det giver af forskel.



Her er bilen sat til vægladeren. Som det kan ses er mængden af kW. Timer forhøjet til 6,5 kW. Timer og det betyder at bilen kan lades væsentlig hurtigere op.



Kablet som sidder monteret fra vægladeren, bliver en smule håndlunt. Men der er også nogle amp. Der smides på bilens batterier.



Jeg er helt vild med den skærm der sidder på den originale BMW væglader. Der kan man få alle de informationer som man måtte ønske. Man kan ligefrem få den til at sende en mail om forbrug og ladetid efter hver tilkobling af en Elbil. Det er smart som en kvittering for at det den rette mængde KWh. Kunder betaler for en opladning.

BMW i applikation til mobiltelefon iPhone og Android.



Hvis man godt kan lide informationer er dem man kan se på vægladeren småting i forhold til dem man kan få på sin telefon. Her har jeg downloadet den app. Som BMW har lavet til en BMW i3 og BMW i8. Her kan jeg se hvor langt jeg kan køre inden bilen skal til opladning. Der er 84 km. På bilens batterier nu.



Når jeg som her har sat bilen til opladning, kan jeg følge opladningen også. Det er smart såfremt der måtte være et problem med opladningen. Sikringen springer eller andre problemer som afbryder opladningen af bilen.



Sidder du ned? Det håber jeg du gør for dette her er bare pivfrækt. Trykker du på de 87 % der står på skærmen bilen er opladet med. Kommer tidspunktet frem hvornår bilen er fuldt opladet frem. Det er smart.



Så skal jeg da også lige vise at der er mulighed for at komme ud til en bil der er varmet op inden man skal ud af køre. Der er så mange smarte og nye funktioner at jeg bliver nød til at lave en tråd alene med de muligheder og funktioner der er på bilen. Men indtil da kan du sidde og tænke bare det var min BMW der havde de muligheder. :)
Sidste redigering: 5 år 3 måneder siden ved kenn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 2 måneder siden #3 af kenn
Besvaret af kenn på emne Sv: Opladning BMW i3
Nu har vi fået kørt lidt mere i vores BMW i3 BEV. Det er og bliver en super dejlig bil at køre i. Man lægger rigtigt meget mærke til at der er meget lydsvag og så er der virkelig tænkt over tingene i bilen. Det eneste der sådan rigtig har været en udfordring er vores mulighed for at lade bilen. Vi bor privat i lejlighed og bevares der er en EON stander ikke ret langt væk måske 500 meter. Men tanken om at den bare står og lader på en stander midt om natten skal vi lige vænne os til. Så det har vi ikke brugt endnu. Så da den nye originale BMW wall charger (Lader) skulle have monteret et nyt netværkskabel opdagede vi at forbindelserne fra elnettet ikke rigtig kunne holde til de 35 ampere der var tilsluttet, så skulle vi lige have løst dette inden vi kunne bruge den.







Som det ses er de klemmer der er monteret strøm til ganske enkelt smeltet. De har været så varme at klemmerne er begyndt at løbe ned af de tykke ledninger, Det lugtede også ganske forfærdeligt. Det skulle vi selvfølgelig lige have styr på. Så der er blevet skiftet klemmer med skrueterminaler i stedet for de fabriksmonterede med trykklemmer. Det er der styr på nu så det ikke sker igen.


Så uanset om du lader med den såkaldte mormor lader der følger med bilen eller du som os får en kraftig lader monteret. Så skal man efter lidt tid lige se om de tilslutninger der levere strøm til bilen, også holder eller de som det ses på billedet er for svage.

Men er det de eneste udfordringer der kommer er det nemt og smertefrit.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 6 måneder siden - 4 år 6 måneder siden #4 af kenn
Besvaret af kenn på emne Sv: Opladning BMW i3
BMW i3 opladning generelt.

Et af de spørgsmål jeg ofte får når snakken falder på en BMW i3 omkring opladningen er, skrækken for at man kommer ud til bilen og er så forvirret at man glemmer at trække opladestikket fra, så man kommer til at trække ladestikket i stykker.





Som det ses på billedet kommer skærmen op med dette billede, nemlig at man skal fjerne ladestikket inden man kan køre med bilen. Så det er en ubegrundet frygt. Det er nemlig slet ikke muligt med en BMW i3 at komme til at køre med ladestikket tilsluttet bilen.
Bilag:
Sidste redigering: 4 år 6 måneder siden ved kenn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 5 måneder siden #5 af henrikstaxa46
Besvaret af henrikstaxa46 på emne Sv: Opladning BMW i3
Hej
Ser supper flot ud har selv prøvet denne BMW køre fint jeg har en drøm om i8 har stået lige ved sidden af den et par gange nu men har ikke prøvet den endnu men måske næste gang der er en tur til Tyskland så kunne man jo leje en for en dag det er ihvertfald et ønske.
Mvh. Henrik
P.s skal du ikke have en i8 der er jo lidt af hver verden både benzin og muligheden for el kørsel og så er den jo supper potent dog er afgiften et træls parameter.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 9 måneder siden - 3 år 9 måneder siden #6 af kenn
Besvaret af kenn på emne Sv: Opladning BMW i3
Elbils Parkerings opladning.

Nu er det efterhånden blevet hverdag med at køre i en Elbil til hverdag. Så næste skridt var at få et ladekort med abonnement. Der valgte vi at ændre det EON kort som vi bestilte i starten af vores elbils karriere, fra at vi skulle betale kr. 5.95 pr. kWh time. Til et månedligt abonnement som koster kr.379. så er det muligt at bruge alt den strøm som bilen kræver. Det vil sige at man blot sætter bilen til ladning overalt hvor EON har en stander stående.

I starten var vi ikke meget for at stille bilen offentligt til ladning, og så bare gå. Det har så vist sig at det slet ikke er noget problem. Er man i tur i København så er det blot at finde en parkeringsplads der er forbeholdt elbiler, og sætte bilen til ladning. I København er EON det firma med den bedste, i hvert fald det firma da har ubetinget flest lade standere på de forskellige parkeringspladser.

Som det kan se på dette link er hurtigladning undervejs rimeligt hurtigt, så har man ikke en mulighed for at lade hjemme er det en rigtig god ide at bruge den mulighed det giver at køre bilen hen til en parkeringsplads med en EON ladestander. Man skal blot være klar over at en af de små standere som står på de forskellige parkeringspladser, lader med mindre styrke og derfor selvfølgelig er længere tid om at lade bilen op. Det betyder så intet såfremt bilen alligevel ikke skal bruges.
Elbils Parkerings opladning.

Nu er det efterhånden blevet hverdag med at køre i en Elbil til hverdag. Så næste skridt var at få et ladekort med abonnement. Der valgte vi at ændre det EON kort som vi bestilte i starten af vores elbils karriere, fra at vi skulle betale kr. 5.95 pr. kWh time. Til et månedligt abonnement som koster kr.379. så er det muligt at bruge alt den strøm som bilen kræver. Det vil sige at man blot sætter bilen til ladning overalt hvor EON har en stander stående.

I starten var vi ikke meget for at stille bilen offentligt til ladning, og så bare gå. Det har så vist sig at det slet ikke er noget problem. Er man i tur i København så er det blot at finde en parkeringsplads der er forbeholdt elbiler, og sætte bilen til ladning. I København er EON det firma med den bedste, i hvert fald det firma da har ubetinget flest lade standere på de forskellige parkeringspladser.

Som det kan se på dette link er hurtigladning undervejs rimeligt hurtigt, så har man ikke en mulighed for at lade hjemme er det en rigtig god ide at bruge den mulighed det giver at køre bilen hen til en parkeringsplads med en EON ladestander. Man skal blot være klar over at en af de små standere som står på de forskellige parkeringspladser, lader med mindre styrke og derfor selvfølgelig er længere tid om at lade bilen op. Det betyder så intet såfremt bilen alligevel ikke skal bruges.




Som det kan se på billedet står bilen parkeret og lades op imens. Forskellen udover at det tager længere tid er at man bruger sit eget ladekabel. Når man ankommer til sådan en ladestander er det blot at tage kablet ud af bilen foran, sætte det i bilen og så lægge sit ladekort ovenpå standeren. Så kører der en lille klap op og så kan man sætte stikket i standeren.

Skulle der være nogle der synes det ville være morsomt at trække stikket ud af bilen eller laderen så er det ikke muligt. Forbindelsen låses nemlig både på bilen og på ladestanderen. Når man så kommer tilbage til bilen og låser den op, så slipper låsen stikket og så er det blot at rulle kabler sammen og så er man videre igen.

Det er en rigtig god parkeringsskik kun at parkere på en ladeplads til Elbiler imens man lader sin bil. Blot at parkere uden at sætte bilen til opladning, provokere vel i grunden de fleste. Det svarer til at jeg parkerede min elbil foran en Benzinstander og så bare gik.
Bilag:
Sidste redigering: 3 år 9 måneder siden ved kenn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.963 sekunder

Nyhedsbrev

BMW Softwareopdatering