× Sidder du med et problem på din bil? Er der måske andre der har været ud for det samme. Har vi haft en på værkstedet som har samme fejlsymptomer som din bil? Så kik løbende med, for herinde finder du måske løsningen på dine problemer. eller får vished for at det er set før.

Klimaservice på klimaservice maskine.

Mere
9 måneder 2 uger siden - 9 måneder 2 uger siden #1 af kenn
Klimaservice på klimaservice maskine.

Lad det være skrevet med det samme at rigtigt mange værksteder der tilbyder at lave et klimaservice på bilens airconditionanlæg eller klimasystem, de springer dette klimaservice over på deres klimastation. Det betyder blandt andet at den fugt der kommer i den olie der kører rundt i bilens system ikke bliver renset rigtigt. Det kan du se mere om i dette indlæg.




Når man tømmer en bil for olie og evt. Freon (gas) så er det vigtigt at de filtrere der sidder på maskinen skiftes med jævne mellemrum. De skal nemlig tørre systemet og rense den aftappede freon. Her ses det filter der skal skiftes på vores klimastation. Det er det sorte rør (Beholder) der er trukket ud af maskinen.



For at være sikker på at det er gjort rigtigt så har vi hidkaldt en køletekniker der ikke laver andet end at servicere klimastationer. Det er tankevækkende at 99% af de besøg han laver, det skyldes manglende vedligeholdelse af de klimastationer der står rundt på værkstederne.



Her på værkstedet benytter vi et speciealt firma der ikke laver andet end at sælge og servicere klimastationer. Faktisk har vi dem på besøg 2 gange om året for at få udskiftet vores filtrere i vores klimastation, samtidigt får vi udskiftet den interne olie der kører med ind i de bilers klimasystemer vi laver klimaservice på.



Der bliver også justeret på de digitale tællere der viser høj og lavtryk på de slanger man montere på bilen. Så er man nemlig sikker på at den mængde der står på kvitteringen når vi er færdig med et klimaservice på bilen, også er den mængde der er aftappet og kommet på bilens klimasystem igen.



Da dette er vores R134A klimastation så er de olier man kan se på maskinen alle med spormiddel. Så kan man med et speciealt lys se hvor et klimasystem på bilen eventuelt er utæt. Samtidigt sørger olien for at klimakompressoren og alle samlinger holdes tætte og smøres efterfølgende på de biler vi laver et klimaservice på.



Som det kan ses her så koster dette filter der sidder på maskine en mindre formue, derfor er det ganske enkelt umuligt at tilbyde et seriøst klimaservice for kr. 495 faktisk er der en afskrivning på dette filter, hvergang man lavet et klimaservice på en bil. Jeg vil tro det ligger på 150. kr. pr. Gang. Så pas på med at falde i her. Lyder det for billigt i forhold til andre, så er der noget der springes over.



En stor del af at få lavet dette service på vores klimastation er at vi kan regne med at alle mængder er fuldstændigt korrekte. Så kommer der ikke for lidt eller for meget olie eller gas på de klimasystemer vi laver klimaservice på. Det er også for at sikre at alt på maskinen er rent og ikke mindst tørt. For det vil være tåbeligt at komme ny olie på systemet der indeholder fugt. Det er jo det vi skal fjerne ved at efterfylde et klimasystem med nyt freon og frisk olie.



Til slut køres der en kontrol af renheden på den freon (gas) vi påfylder biler ved et klimaservice. Der er den anden hage man kan blive taget ved næsen i. Der er en stor miljø afgift på det freon man bruger på disse maskiner. Derfor er der mange der køber alle mulige typer freon rundt omkring i Europa. Disse billige flasker der er det så som så med renheden. Her ses resultatet efter en test på vores klimastation, der er renheden 100% for så er vi sikre på at vi ikke får påfyldt urent væske (freon) på vores kundebiler.


Jeg håber du her har fået et indblik og en forståelse på hvorfor det mange gange kan være dyrt at købe for billigt. Kommer der vandholdigt olie eller urent freon på bilens klimasystem, så er det meget stor sandsynlighed for at bilens klimasystem ganske enkelt holder op med at virke. Så er det langt dyrere med de reparationer der kommer efterfølgende. En klimakompressor der står af koster næsten det samme som 15 klimaservice, med et serviceret klimaservice anlæg. Dertil kommer alt bøvlet, for det sker med garanti altid når det er blevet ulideligt varmt.

Derfor.

Sørg for at få bilens klimasystem efterset mindst hvert andet år. for kulde og varme danner fugt, det ødelægger så med tiden tætheden i systemet og ødelægger bilens klimakompressor.

https://www.mobilteknik.dk/forum/24-montering-af-diverse-tilbehor-hos-mobilteknik-a-s/5799-efterfyldning-og-klima-service-med-r1234yf-kolemiddel

Her ovenfor kan du se hvad det kræver at lave et klimaservice på en BMW. indlægget starter med vores klimastation til den nye type freon (Gas) r1234yf men nederst er der et link til et klimaservice med den nyserviceret r134a maskine der er vist i dette indlæg.

Bilag:
Sidste redigering: 9 måneder 2 uger siden ved kenn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.613 sekunder

Nyhedsbrev

BMW Softwareopdatering