× Sidder du med et problem på din bil? Er der måske andre der har været ud for det samme. Har vi haft en på værkstedet som har samme fejlsymptomer som din bil? Så kik løbende med, for herinde finder du måske løsningen på dine problemer. eller får vished for at det er set før.

BMW F11 Ny klima fordamper.

Mere
3 uger 6 dage siden - 3 uger 6 dage siden #1 af kenn
BMW F11 Ny klima fordamper.

Dette her med udskiftning af en utæt klima fordamper, det er heldigvis en sjælden oplevelse for en BMW f11 ejer. Det er lidt af et projekt at skifte sådan en fordamper, for den sidder gemt længst inde under bilens instrumentbord. Det betyder så at alt der sidder foran føren, det skal




Her er bilen kørt ind på værkstedet. Der er lagt tæpper oppe på taget, da der undervejs vil komme rigtig mange dele der er afmonteret på bilen. Derfor er det vigtigt at man ikke går og falder eller sparker til de afmonterede dele.



Da der tidligere blev monteret både LED forlygter og ACC fartpilot på bilen, så undlod jeg at montere bundplader og diverse småting. Da jeg vidste at dette projekt udskiftning af klimafordamper, skulle laves.



Så er vi i gang. Det er lidt af et projekt også at få afmontere bilens armlæn. Det blev der brugt nogle timer på tidligere, da der skulle udskiftes bilens ICM-modul. I forbindelse med den førnævnte ACC-fartpilot.



Der sidder rigtigt mange stik og skuer i sådan et instrumentbord. Det er derfor også vigtigt at når man eftermontere udstyr i en BMW så tænker man sig om, og trækker alle ledninger rundt i bilen rigtigt. Ellers skal man slås med dem nu.



Det smart ved at lægge et tæppe på bilens tag, det er at de dele der ikke skal komme noget til, de ligger godt beskyttet og af vejen her.



De skarpe ting som sidder i bilens kabine de lægges i bilens bagagerum. Så er de også af vejen, og ligger godt beskyttet. Det er nemlig vigtigt, da der nemt kommer ridser og hakker på afmonterede dele.



Så er bilens instrumentbord afmonteret, dette projekt her er en opgave for 2 da alt er stort og klodset af få både ud og ind i bilen igen. Hvem gider også at kikke på et hak eller en rids når bilen er samlet færdig.



Som det kan ses på billedet så er det ganske enkelt alt der skal afmonteres bag instrumentbordet. Her er bilens head up display afmonteret. Den vakse læser vil se at der hænger 2 ledninger ned ved dørstolpen. Dem vender vi tilbage til lige om lidt.



Inden de forskelige afmonterede dele kom op og ligge på taget, så blev de pudset og renset med trykluft. Når de sidder monteret i bilen igen, så er det langt sværere at få dem renset rigtigt.



Man kan få en fornemmelse af hvor meget og hvor mange stik der skal afmonteres for at skifte en defekt fordamper. Der er desværre kun denne tunge vej, for at få den udskiftet.



Fordamperen sidder monteret inde i denne klimakasse. Selvfølgelig nede i bunden. Så man er nødt til at få den afmonteret og så ud af bilen.



Da fordamperen er forbundet med bilens klimakompressor som sidder på motoren så skal man have skilt en del ad ude i motorrummet også. Her er det bilens kabineblæser der er løftet.



Det ser også ret voldsomt ud alt det der skal adskilles i motorrummet. Her er det faktisk ret godt man har en med der har prøvet dette før, og arbejder til dagligt som BMW-diagnose teknikker.



Her kan man se hvor smart det er at man får olie på bilens klimasystem som har sporemiddel på. Så kan man nemlig som her, se hvor systemet er utæt. For der hvor væsken kommer ud, lyser spormidlet op.



Her ses den lille s… fordamper der er skyld i at man skal have hele bilen skilt ad indvendig. Det er bare en lille køler.



Bare et lille stemningsbillede af nogle af de ting der er afmonteret ind fra bilen. Der er som det ses ret mange smådele, der skal monteres igen.



Så er vi ved at være klar til at få klimakassen ud af bilen. Der mangler bare lige lidt flere stik og holdere.



Her ligger bilens instrumentbord og det stativ der holder det inde i bilen. Der er det en rigtig god ide at tjekke at alle klips med gevind i er i orden. Her var der et par stykker der holdte klimakassen der var knækket. Det ville være et arbejde at skulle udskifte dem imens det sad monteret i bilen.



Som nævnt før med sporemiddel så er det rigtigt smart, for der kan bruges time efter time for at finde en lækage på bilens klimasystem. Her kan man se at det er bilens fordamper der er utæt. At finde sådan en fejl er ganske enkelt en tidsrøver af rang uden sporemiddel på.



Når man lyser med en ultraviolet lygte, så lyser olien med sporemiddel op. Fuldstændig som det kan ses på den nye olie med sporemiddel der er på vores klimastation. Det er den vi bruger til at lave et klimaservice med.



Her er de tidligere nævnte ledninger i dørrammen. Bilen har tidligere fået monteret bakkamera og ledningerne til dette, de kunne ikke rigtigt lægges ind bag bilens airbag. Det ville kræve at man afmonterede bilens loftbeklædning. Men nu kan vi komme til at lægge dem rigtigt.



Her er ledningerne blevet viklet med originalt BMW-tape. Så er vi sikre på at de ikke rasler og ikke mindst er godt beskyttet.



Som det ses så er ledningerne nu kommet til at sidde sammen med bilens originale ledninger, der kører op til bilens soltag.



Her kan det ses lidt tydeligere, nu er det meget nemmere hvis man en dag skal have afmonteret noget i bilen. For nu sidder ledningerne rigtigt. Bare tanken om at bilen skal have lavet ny forrude, og rudemanden kommer til at skære dem over med sin rudetråd. Det sker så heldigvis ikke nu.



Så er klimakassen kommet ud af bilen. Det ser vildt ud at der skal skilles så meget ad, blot for at udskifte en fordamper i en BMW F11.



Nu alt er ude at bilen, så kan man ligeså godt få bilen blæst godt igennem med trykluft. Så det er næste projekt der skal gøres her.



Her er klimakassen så kommet udenfor. Da der også løber kølevæske igennem klimakassen også så er det noget fedtet snask at stå med inde i bilen. Derfor skal den selvfølgelig udenfor.



Her sidder fordamperen så monteret. Det er ikke svært at se hvor den er utæt når man lyser med det ultraviolette lys.



Det er nu ikke kun at den var blevet utæt. Det var også den grimme lugt der kom inde i kabinen da den blev utæt. Det lugtede som gammel værksteds indeklemt olie. Så det stank ganske forfærdeligt.



Da der også løber kølervæske inde i klimakassen, måtte vi have nogle fingere fra nogle plastichandsker sat på studserne. Det er utroligt så meget kølervæske den lille beholder kan indeholde. Det ville være ærgerligt at det løb ud inde i kabinen.



Så skal vi have afmonteret den gamle fordamper og monteret den nye. Inden det sker skal vi have desinficeret og renset holderen fordamperen sidder monteret i. Det er umuligt når den sidder lukket inde i klimakassen.



Så er der blæst rent inde under instrumentbordet. Og så er vi klar til at montere bilen op igen. Dette projekt udskiftning af fordamper i en BMW F11, det er som det kan ses lidt at af stort tidsprojekt.



Så er klimakassen monteret i bilen igen, og så skal vi have kørt en test med vores klimastation. Så vi er sikre på at systemet er tæt inden vi samler hele bilen op igen.



Systemet var tæt og nu er der så kommet nyt frisk olie og freon på systemet. Der skal som det ses på displayet køres 858 gram på systemet.



Som altid når vi laver et klimaservice hernede, så kommer der en kvittering på hvad der er aftappet af freon og gammel olie. Tiden med vakuum er den tid der bruges på at tørres systemet rent fra de vand der kommer, når klimaanlægget bliver koldt og varmt.



Et klimaanlæg bør kunne køle den luft der blæses ind i kabinen ned til omkring 7 grader, når det er varmt og man har sat sin temperatur i kabinen til 16 grader. Her kan systemet køle ned til 3 rader og det er ganske enkelt fremragende.



Så er bilen samlet op igen og der har været en original tester på, for at slette alle de fejl der ligger gemt i systemet. Så nu er bilen klar til at køre ud i den Danske forhåbentlige varme sommer.


Det er som det kan ses lidt af et arbejde at udskifte en fordamper på en BMW F11. Det er også derfor at det ville være ganske tåbeligt at købe en uoriginal fordamper som er omkring 1500 kr. billigere end den originale BMW fordamper. For skulle skille bilen ad igen fordi den uoriginale fordamper, blev utæt. Så ville arbejdet være langt større end det du ser her.

En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW I3 Rex 2014 BMW i3 Bev 2015
Bilag:
Sidste redigering: 3 uger 6 dage siden ved kenn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 4.526 sekunder

Nyhedsbrev

BMW Softwareopdatering